Budou Vám ,,trhat“ zub?

Plánovat extrakci neboli vytažení zubu není pro nikoho jistě příjemná přestava. Pacienti mívají často neoprávněné obavy z tohoto výkonu. K extrakci sice používáme nejrůznější páky a kleště a je potřeba, aby lékař vyvinul určité fyzické úsilí, ALE lokální anestesie zajistí zcela bezbolestný průběh výkonu. Pacient cítí pouze tlak, nikoli ostrou bolest. Zub se nejdříve pákou uvolní z lůžka, následně vytáhne kleštěmi ven ve směru jeho dlouhé osy. Extrakci zubu provádí podle obtížnosti stomatolog nebo chirurg.

Před extrakcí zubu není důvod se nenajíst. Právě naopak, najezte se, abyste měli dostatek energie a neměli tendence k omdlévání.

Po extrakci zubu se vybýbejte vyplachování úst a fyzické námaze (zvedání těžkých věcí apod.)- potřebujeme, aby se v ráně vytvořila krevní sraženina, pokud by k tomu nedošlo, rána by stále krvácela a hůře se hojila. Je vhodné ledovat tvář přes kapesník, jíst měkkou kašovitou stravu na druhé straně. Pokud by se Vám cokoli po extrakci nezdálo, je vhodné se obrátit na zubního lékaře 🙂 .

Extrakce zubů jsou indikovány z nejrůznějších důvodů. Pokud přijde k lékaři pacient s minimálním zájmem o své orální zdraví ve stavu, kdy je zub absolutně destruován kazem, to je prosím nejsmutnější situace. Extrahujeme také zcela intaktní zuby a to z důvodů ortodontických, tedy když není v zubních obloucích dostatek místa pro zařazení zubů ,,do jedné lajny“. Dalším důvodem jsou zuby parodontozní nebo zuby s komplikovanou frakturou.

O náhradě ztracených zubů si řekneme zase příště . Do nového roku přejeme málo ztracených zubů ( a co si budeme povídat, každý zdraví svých zubů strůjcem :)) ).

6 komentářů u „Budou Vám ,,trhat“ zub?“

1. Dobrý den, jak předejít bolesti po odeznění anestezie? Jak dlouho je potřeba se vyhnout vyplachování, námaze, jíst kašovitou stravu? A co čištění zubů po extrakci (jak čistit zuby a nevyplachovat)? Děkuji.

1. Dobrý den,
      v návaznosti na odeznívání lokální anestesie je vhodné si vzít běžné analgetikum- Ibalgin, Paralen, u dětí např. Nurofen- vše volně prodejné. Pokud již víte, že Vám běžná analgetika nezabírají, může Vám lékař předepsat např. Aulin. Pokud byla extrakce jednoduchá a šetrná, bolest by neměla být nijak výrazná. Po komplikovanějších výkonech lékař dle uvážení ordinuje antibiotika, popř. antihistaminika proti otoku. Vzhledem tomu, že každá extrakce je chirurgickým výkonem, doporučujeme minimálně v den extrakce odpočívat. Kašovitou stravu minimálně týden- proto, aby se kousky tvrdé potravy nenarušila krevní sraženina. S vyplachováním začít nejdříve 2.-3- den, ale šetrně. Přejeme hezký den.

2. Dobrý den, je pro studium zubařiny nutné mít dokonalé zuby? Nebudou mě učitelé a spolužáci „šikanovat“, že nemám zrovna hollywoodský úsměv??

1. Dobrý den,

Pro studium zubního lékařství není v žádném případě nutné mít dokonalé zuby. Nikdo Vás nebude dle zubů hodnotit. Přejeme hezký den.

3. Super článek..
    O náhradě zubů jsem toho taky hodně četla a nakonec jsem si udělala implantát s Dsmile a taky to nebylo tak bolestivé jak se řiká..